söndag 15 juli 2012

Närsök m.m.

Strul, strul med bloggen! EN bild tar 10 minuter att lägga in på bloggen, så det blir inte så många bilder som jag hade hoppats. Kommer nog inte heller att blogga varje dag, pga att det är så krångligt och att det tar så lång tid.


I fredags var det hyfsat väder, varmt och molnigt, så vi gick först och handlade och sedan direkt till stranden.
Först några dubbelmarkeringar för Agnes. Efter det så fick ass slänga ut 4 flaskor. Agnes som ännu har problem med Stadgan när hon ska apportera fick sitta fast i min rullstol och vänta. Hon sitter iallfall tyst och koncentrerar sig.
De första 3 flaskorna hade hon inga stora problem med, hon bytte flaska en gång. Sedan när det var dags för  den 4:e så kom hon inte ihåg var den hade hamnat.
Hon har bara tränat Linjetag några gånger, men jag tänkte iallafall försöka med det. Ass visade med armen och jag: "Ut!". Agnes tvekade, men vågade till slut lita på att hon skulle hitta en apport (flaskan) om hon simmade rakt fram. Det gjorde hon och hittade flaskan! Duktiga Agnes!

På kvällen så tränade vi Närsök.
Ass gömde 3 dummisar i ganska högt gräs. Först var det Junis tur; Hon fick sitta bunden och satt helt tyst. När det sedan var dags så var det full fart för att söka! Vi har tränat Närsök ett par gånger tidigare och jag gjorde som då; När Juni var på rätt plats så blåste jag i pipan. Hon hittade snabbt den första dummyn, sprang till ass, men tyvärr så droppade hon dummyn precis vid ass hand.
Sedan visade ass med armen att Juni skulle tillbaka för att söka och det gjorde hon. Jag blåste igen med pipan, Juni hittade även denna dummy snabbt och tyvärr så droppade hon den igen vid ass hand...
Efter det så var det som att orken tog slut och Juni bara satte sig, så jag avbröt där. Jag kan iallafall konstatera att jag har fått en hund med väldig arbetslust eftersom hon hade energi och vilja vid de 2 första söken!

Efter det så var det Agnes tur och hennes Närsök gick till som Junis. Och Agnes gjorde exakt som Juni, i alla moment! Även Agnes jobbar med energi och vilja. Kul!

I lördags så vräkte regnet ner hela dagen så det blev att hålla sig inomhus. Hundarna kan gå ut och rasta sig när de vill och det är skönt.
Så det blev träning inomhus.
Vi började med att träna Hålla fast, med träapporten. Juni höll väldigt stabilt, där har hon utvecklats enormt den sista tiden. Hon  höll ordentligt och länge och släppte inte apporten innan klicket. Förut höll hon några sekunder, men nu verkade det som om hon hade kunnat hålla den hur länge som helst!
Agnes och Billy var också med och tränade Hålla fast. Agnes håller några sekunder längre nu än sen sist. Både hon och Billy håller apporten stabilt, men Billy vill fortfarande gå i väg med den för att lägga ner den...

Sista tiden så har vi inte tränat Junis Utg så mycket. Så vi har inte riktigt fått till det ännu...
Plattformen är kvar i Kiruna, så jag använde mig av en bok istället. Juni fattade till slut att hon skulle stå med framtassarna på boken, efter att ha bitit och puttat på den.
Hon började snabbt att röra på bakbenen, lite fram och tillbaka. Där tänker jag mycket på belöningsplacering; Jag vill att hon ska vrida sig åt höger för att komma in mot min vänster sida så det gäller att belöningen kommer från rätt håll så att Juni inte vrider bakbenen mot vänster.



Man måste vila mellan varven!

Idag, söndag, så var det fint väder på förmiddagen så vi skyndade ner till stranden. Hundarna hann bada, men efter cirka 1 timme så drog det ihop sig på himlen, så det var bara att packa ihop sina grejer och gå tillbaka till stugan. Och det var tur, strax därefter kom regnet!


2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Njae!På sommaren är det skönt att vara här, men på vintern hade jag inte klarat det. Vill ha närhet till en stad...
      Fast för hundarna är det ju så klart paradiset!

      Radera