fredag 27 juli 2012

Hemfärd.

Jaha, då var det dags att åka hem! Det är med blandade känslor; dels är det jätteskönt att vara på landet, att bara kunna gå till stranden när solen skiner. Hundarna kan gå ut och in som de vill, man behöver inte passa dem när de är ute på gården eftersom de inte lämnar den. Jag behöver inte tänka på någonting förutom att gå och handla mat när det behövs.
Dels är det skönt att komma hem till min lägenhet och vardagen.

Igår kom det regnskurar, men jag ville ändå gå till stranden en sista gång. Och såklart så hann vi bara göra upp eld innan regnet kom...
Tur att vi har en liten stuga på stranden. Så ass "byggde" en ramp av någon planka, så jag kom upp med elrullstolen och vi kunde sitta på altanen, under tak, och äta vår mat.

På kvällen tränade vi en stund.
Alla tre tränade Stadga. Störningen var kastade leksaker! Agnes lyfte rumpan en gång, innan hon insåg att enda sättet att få en bit blodpudding var att sitta kvar.  




Sedan tränade Billy och Juni Gå vid sidan. Lite trångt inomhus, men det gick bra!


Juni fick också träna Utg.  
Jag har ju använt mig av en hög bok och nu bytte jag till en lägre bok. Juni blev först lite konfunderad, men sedan satte hon tassarna på den och svängde snyggt!
Efter det så tog vi bort boken och lade bara en pappersbit på golvet. Juni tittade på den, puttade på den och sedan gick hon därifrån. Jag sa ingenting utan satt bara och väntade. Efter en liten stund sa jag bara lite försiktigt hennes namn och hon kom direkt och satte tassarna på pappersbiten och satte sig i Utg.

Det här momentet vill jag ha både muntlig signal och "situationssignal" på.  Jag vill att Juni kommer i Utg när jag säger: "Fot". Jag vill också att hon kommer i Utg "automatiskt" när vi tränar lydnadsapportering.
Jag hade så på Lycka och tycker att det fungerade bra.

Så just nu tränar jag och Juni alltså Utg med signalen: "Fot". Så igår  började jag att säga: "Fot" när Juni svängde in och satte sig i Utg.

När vi kommer hem ska jag beställa nya dummisar så att vi kan fortsätta träna Apportering, både på land och vatten. Ska också fortsätta träna Linjetag och Sök. Vi ska även träna Spår senare mot hösten när myggen är borta! Ville träna Spår här i Kangos, men som sagt MYGGEN!


PS. Har som sagt problem med bloggen! Den tar bort vissa rader när jag ska publicera och det går inte att rätta till. DS.

2 kommentarer: