tisdag 26 juni 2012

26 Juni.


Så söt, så söt!



Vi har inte hunnit träna så mycket de senaste dagarna eftersom jag förbereder allt inför vår långa Kangosvistelse. Vi åker på söndag och det ska bli så skönt!



Idag så gick vi i alla fall ner till den ena sjön. Först så fick Agnes och Juni apportera dummyn. Juni var även idag ute i vattnet och bara simmade omkring, hon tycker verkligen om att bada.
Billy och Juni lekte också såklart!


                                            Agnes sprang med full fart omkring i gröngräset.


                            Juni dyker efter dummyn. Sedan tar hon sig igenom vassen, upp på land.


                                                 Juni rullar runt i gräset efter att ha badat.
Efter badet så fick Agnes och Juni träna varsitt Linjetag. Ass gick iväg en lång bit och la ner dummyn, helt synlig. Agnes släpptes och for iväg. När hon var halvvägs dök det upp en Schäfer som sprang fram och hälsade. Husse kom snabbt och förde bort hunden och Agnes fortsatte mot dummyn, som om ingenting hade hänt! Hittade den och kom med full fart tillbaka. Tyvärr så droppade hon dummyn någon meter ifrån mig, men, som sagt, så tränar vi avlämningar så de borde börja sitta snart.

Sedan var det Junis tur och hennes Linjetag var lika långt som Agnes. Hon sprang halvvägs och blev lite distraherad av den andra hunden, stannade och vände sig om mot mig. Jag sa: " JA!" och Juni vände sig om och fortsatte mot dummyn. Hon såg den, tog den och sprang mot mig och precis som Agnes så droppade hon dummyn.
Det här var bara Agnes och Junis andra Linjetag och de var jätteduktiga!

Billy har också gjort otroliga framsteg; Fastän den andra hunden hela tiden var i närheten av oss så gick han inte dit. Han höll sig i närheten av mig och belönades med att få kampa! Bara för ett par månader sedan skulle han aldrig ha klarat av att hålla sig från att springa till en annan hund som var i närheten av oss.
Juni och Agnes brydde sig inte heller om hunden och naturligtvis så blev de också belönade, med kamp och med att få springa och hämta bollen.




Jag följer en blogg om klickerträning som heter Klickersmart. Lena skriver följande rader som stämmer in på mina tankar kring träning:
"att inte ha föreställningar om hur träningen ska gå. Träningen går som den går. Punkt slut. Allt som sker ger mig information om hur jag ska träna vidare. Punkt slut."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar