onsdag 30 maj 2012

Entusiastiska flickor! =)

Vi har börjat träna att kvalitetssäkra Sitt och Ligg. Det gör vi genom Omvänt lockande. 
Juni sitter och ligger stabilt. Så småningom kommer även Stå att kvalitetssäkras på samma sätt. 
Billy både står,sitter och ligger stabilt, han rör sig inte en millimeter.
Agnes har ju väldigt lätt för att lyfta rumpan, men nu går det mycket bättre. 

Jag har verkligen valt rätt hundsport, Agility, för Billy! Han börjar bli väldigt duktig och kul tycker han att det är! Podencos gillar ju aktiviteter som är explosiva. Såg på Youtube en Podenco som tävlar i Agility och den är så bra på det. 
Agnes börjar också gilla det här med Agility; Oj, vad hon hoppar! Vi har hindren låga, men hon tar i och hoppar högt över!  


                        
    Vi gick förbi sjön idag på vägen till Bruksisplan. Juni och Agnes var ner och tog ett dopp.
  Sedan gick vi vidare och Juni la sig uppe på en gammal läktare vid stallet. Där låg hon en stund               och gnagde på en pinne. 




Jag och Billyboy står och väntar på att Juni ska gnaga färdigt på sin pinne. Både han och Agnes har nyss också sprungit lösa i skogen.




Agnes har också hoppat omkring på läktaren. När jag kopplar Billy så kopplar jag även Agnes fast hon egentligen kan gå lös för det mesta. Om hon är lös när Billy är kopplad så försöker hon få igång Billy för att busa och det blir så jobbigt eftersom Billy då börjar dra i kopplet för att leka med Agnes.


                               
                                       Juni ligger och svalkar magen i den lilla snön som finns kvar..


... och sen full fart igen! 

Idag när vi gick ut från plan så träffade vi två flickor som tyckte att hundarna var så fina och gärna ville hälsa på dem och det fick de såklart! Vi pratade länge med flickorna och en av dem hade en Golden som även den kommer ifrån Solstrimmans kennel, så det var ju kul. 
Under tiden som vi pratade med flickorna så var Juni lös. Hon låg uppe på en grushög och fast det passerade både hästar och andra hundar så låg hon bara lugnt och tittade på dem.  Hon är så duktig, min lilla Juni! 
När vi sedan började gå hemåt så följde flickorna med oss en bit. Alla hundarna var återigen lösa och försvann ut i skogen. Då fick jag visa för flickorna hur visselpipan fungerar. Två korta visslingar och hundarna kom farande! 
Alltid på inkallning, både när jag ropar och när jag visslar, kommer Billy med sån fart att han inte hinner stanna bredvid mig utan far förbi mig en bit och sedan får han vända tillbaka..
Hundarna blev även fotograferade av en av flickorna och det var ju lite skoj! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar