måndag 23 april 2012

Träningen fortsätter.

Nu är det en ny vecka och vi börjar träna nya GF. Kommande 2 veckor fokuserar vi på; Stå, Bakdelskontroll och Hålla fast.
Stå tränar vi med frivillighet. Bakdelskontroll (Backa) tränar vi bredvid TV-bänken för att få till ett rakt backande.
Och som med Lycka så är det lätt att tro att bara för att man har en Retriever så kan den automatiskt hålla. Men, det är stor skillnad på att springa om kring med föremål i munnen och att hålla fast på signal.
Igår började vi med att Juni skulle hålla i en ihoprullad tidning, den är lätt och det brukar fungera bra.
Vi klickade och belönade några gånger när Juni bara sträckte sig fram emot tidningen. Sen väntade vi på att hon skulle sätta munnen emot tidningen innan vi klickade. Eftersom det gick bra så klickade vi och belönade när hon greppade.
Till slut så tog hon tidningen och höll någon sekund och det är så man sedan fortsätter. Först 1 sekund, sedan utökar man tiden mer och mer.

De GF som Juni tränade på föregående veckor fortsätter vi också med. Hittills ser det ut så här;
Targeting -           Musmatta; Trycker med tassen på musmattan när mattan är på nära håll.
                            Targetpinne; Följer pinnen.
                            Postit-lapp; När vi håller lappen i handen duttar hon på den med nosen. När vi håller upp  
                            lappen mot väggen så hoppar hon upp och trycker på den med tassen. Hon trycker till                                          
                            ordentligt så det kommer inte bli några problem att lära henne tända/släcka lampor! Hon 
                            kommer också lära sig att stänga dörrar.
Utgångsställning -  Vi har tagit bort plattformen och hon har börjat att komma i utgångsställning utan den.
Sitt -                     Sitter på signal.
Fokus -                Har väldigt bra fokus på mig. Även när hon sitter i utgångsställning.

Parallellt med att vi tränar GF så tränar vi också annat.
Idag, t ex så har vi varit utomhus och tränat apportering och avlämning. Juni hämtar bollen, kommer med den och avlämnar den i framsträckt hand. 
Jag har också lärt Juni att när jag klappar på min famn och säger; Upp så vill jag att hon hoppar upp med frambenen i min famn.
Och när jag säger; Ner så vill jag att hon kliver ner.
När hon sedan blir servicehund så vill jag att hon avlämnar vissa föremål i min famn, t ex posten. Då kommer jag använda ordet Upp. Men, alla föremål jag tappar ska inte upp i famnen. Fjärrkontrollen t ex ska upp på vardagsrumsbordet och när jag vill det så ska jag lära henne att när jag pekar på bordet så ska hon lämna kontrollen där.

Billy och Agnes har tränat inkallning med visselpipa. Det är bra att använda pipan när hundarna är långt borta eftersom jag inte har världens starkaste röst!
Och Billy speciellt, måste ju verkligen tränas att komma på inkallning.
Det fungerar hur bra som helst, både med röst, när Billy är ganska nära och ännu bättre med pipan! Jag har tränat på att vissla lite då och då och även när jag har sett att han har varit upptagen med något annat. Och han kommer som ett skott! Och med glädje! Det är det viktigaste för mig.
Här om dagen passerade en man förbi oss. När han sedan hade gått en bit så sprang Billy åt samma håll som mannen. Jag visste ju inte om han var hundrädd och ville inte att Billy kanske skulle skrämma honom. Så jag blåste i pipan och Billy vände och kom tillbaka.

Juni ska ju också få träna inkallning med visselpipa, som sedan kommer att användas när vi tränar jakt. Hon ska kunna Inkallning, Stopp och Närsök med pipan.
Agnes ska få träna detsamma.
                                      Juni har klättrat högst upp i en snöhög och beundrar utsikten.

                               Billy har fått syn på en konstig figur! En man med stor jacka och huva... Fast
                               Billy stod lugnt kvar och tittade på personen och när han såg att det "bara" var
                               en människa så sprang han vidare.

                                                                    Full fart...

                                                                 ... och här också!

                           Juni sitter på en trappa till en skola och funderar på vad hon ska hitta på härnäst.

                                            Snöblandat regn, men det stör inte någon av hundarna!

                                   Agnes och Billy har precis blivit inkallade och Billy slickar sig om munnen  
                                   efter att ha fått en kycklingbit som belöning.

                                                                    Lek i snön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar