lördag 24 mars 2012

Funderingar.

Vi har knappt tränat inomhus överhuvudtaget...Eftersom vi är ute hela dagarna och då tränar så är hundarna trötta och nöjda på kvällarna. Jag har också funderat på varför jag skaffade Agnes och Billy. Främsta anledningen och den absolut viktigaste är att jag älskar att ha hundar omkring mig. Sen  tycker jag natuligtvis också att det är väldigt roligt att träna hund! Så nu har jag alltså tänkt på VAD jag ska träna med respektive hund. Först tänkte jag träna in alla 19 GF med varje hund, men det kommer jag inte att göra. Jag kommer i första hand träna de moment som behövs för det jag har tänkt med Agnes och Billy.

Agnes skaffade jag för att jag ville ha en Retriever som jag kunde träna apportering med. Och där gillar jag allra mest att träna vattenapportering, så det ska vi börja med i sommar. Förhoppningsvis så får jag tag i en and och förhoppningsvis kan Agnes lära sig att apportera and.

Så vad behöver då Agnes träna? Jo, Utgångsställning, Stadga, Hålla fast, Bära, Hämta, Avlämna och Gå vid sidan. Och allt tränas naturligtvis var för sig! Några av momenten kan hon redan. Hon har inga problem med att Bära, Hämta och Avlämna. Hon måste också lära sig att hålla i många olika föremål och i olika material. Och naturligtvis introduceras till vilt!
Agnes behöver ju inte träna vardagslydnad.

Billy kom till mig därför att jag ville ha en hund att träna Agility med. Han ska träna: Gå vid sidan, Sitt, Ligg eller Stå kvar (startposition framför hindret), Följsamhet och naturligtvis träna in hindrena.

Billy behöver tränas mer i vardagslydnad, även om han har blivit otroligt duktig! Det som fattas i vardagslydnaden är att INTE springa fram till andra hundar och att ALLTID komma på inkallning!
Fast han har oftare börjat välja mig istället för andra hundar, kommer som ett skott på inkallning (fast ännu inte VARJE gång jag ropar), han springer inte fram till människor och går jättefint vid rullstolen.

Sedan kommer Agnes och Billy förstås också att träna Sök, Spår och vissa av GF.

Som sagt: Vi varvar promenader med träning, varje dag. Idag promenerade vi till bruksisplan för att träna Sök. Som förut så gömdes de två lurviga föremålen i den mindre inhägnaden som finns. Hundarna släpptes in och fick söka tillsammans. Billy hittade det ena föremålet och Agnes det andra. Sedan stängdes hundarna in i inhägnaden och ass gömde föremålen ute på stora plan. Den här gången var Agnes snabb och hittade båda! Fast den här gången valde hon att spåra...

Vi stannade också till på Lombiaparkeringen för att kasta boll en stund! Fast vi avbröt efter en stund eftersom det var ganska halt.

Idag tränade vi också inomhus en liten stund. Vi började med att träna Utgångsställning med hjälp av plattform. Billy har fått till några svängar och Agnes har börjat att sätta sig i Utgångsställning utan plattform.
Sedan tränade vi Hålla fast. Den här gången fick de hålla i ett föremål i "hårt" tyg.
Efter det åkte post-itlappen fram och Billy och Agnes fick träna på att trycka på den med nosarna.
Till sist så gick vi till köket och försökte få hundarna att dra i snöret som hänger fast i skafferidörren.

Nu är det bara en vecka kvar tills nykomlingen kommer! Vi längtar!
                                               
      Billy och Agnes har tränat sök och Billy har hittat föremålet.

                                     Agilityträning. Billy gick snabbt upp på bommen och poserade.

                                      Nu ser vi fram emot sommaren då vi kan satsa på Agilityn!
                                                 
Agnes tycker att bommen är lite läskig, men hon försöker i alla fall. Och kolla hennes
alerta ansiktsuttryck!

3 kommentarer:

  1. Agnes ser ut att ha blivit riktigt slimmad! :)

    SvaraRadera
  2. Vi väntar med spänning på info om nytillskottet!
    Själv velar vi fortfarande...

    SvaraRadera
  3. Ja,hon har tightat till sig ordentligt!

    Vilken dag som helst så kommer all info om lilla Juni.

    SvaraRadera