onsdag 3 augusti 2011

Kangosbesök.

 Ja, nu har vi varit i Kangos! Vi hade fantastiskt väder: Sol för det mesta och även om det var molnigt ibland, så var det ändå över 20 grader varmt. En av dagarna kom min syster, Elvin och Atlas också till Kangos. Doris och Atlas lekte på stranden och badade även tillsammans. En annan dag kom en av mina lediga Ass. och hennes hund Lipton och hälsade på och då fick Doris leka med honom! Lycka och Ruben, däremot, ville då inte leka varken med Atlas eller Lipton...

 Ruben gillar inte sol och värme så han brukar gräva en grop på stranden som han sedan lägger sig i. Oftast gräver han gropen under min rullstol, men den här gången grävde han även en grop bredvid mig. Doris och Lycka, däremot, grävde en grop under mig och den blev så stor att sanden till slut rämnade och jag for ner med rullstolen i den!!! Nåja, ingen skada skedd!

 Min syster rodde båt så att Atlas skulle få simma efter och det gjorde han gärna. Doris ville också följa med och började simma hon också. Men, efter ett tag insåg hon att hon var en bra bit från stranden och vände.

 Min lille Ruben ligger inte bara och sover när vi är på stranden; Han får sina stunder när han ser eller hör något spännande som han måste undersöka. Och på en gång någon går iväg någonstans (tex Ass.) så följer han genast med för att se vad som händer!

 Efter ett par dagar på stranden med mycket nosande, springande och badande så kom Lycka fram till mig med den där blicken som betyder: "Matte, ska vi göra något kul?". Och jag hade tagit med mig två dummisar så vi satte igång att träna. Lycka fick träna enkelmarkeringar, dubbelmarkeringar och Sök. Sök fick hon göra både i vassen och i skogen. Och fast det var länge sen vi tränade i vatten så var hon så duktig! Doris har ju aldrig apporterat i vatten och jag ville prova hur det skulle fungera. Hon har ju aldrig tränat stadga så det behövde hon ju inte göra. Den lilla dummisen kastades i samtidigt som Lyckas stora dummy. Och eftersom Lycka direkt hoppade i för att apportera sin så gjorde Doris likadant! Och kom direkt tillbaka med den! Hon har ju inte heller tränat avlämnande så mycket så Ass. stod vid strandkanten och tog emot Doris och fick dummisen i utbyte mot en korvbit. Hon fick apportera några gånger och hämtade även den stora, tunga dummyn. Det var så roligt att träna jakt, både med Lycka som är så duktig och med lilla Doris som visade att hon har retriever i sig!

 Doris tog också vilopauser ibland och eftersom Ruben brukar ligga under mig så tyckte hon nog också att det verkade vara en bra plats så hon tryckte sig in under rullstolen.

 Så här trött är man efter nästan en vecka i Kangos! Vi går ju ner till stranden på förmiddagarna och tillbringar sedan hela dagarna där. Inte förrän på kvällen går vi tillbaka till stugan. Tur att alla tre hundar är vana att vara med mig överallt och därmed kan slappna av och sova vart vi än befinner oss!

 En härlig sommarmorgon och vi äter frukost ute på gården vid stugan. Sedan packas väskan med allt som ska med till stranden; Mat, träningsgrejer till hundarna, kamera etc. För även om det bara tar 5 minuter att gå till våran strand, så brukar vi ju inte gå därifrån förrän på kvällen.

En av dagarna kom det ett plötsligt skyfall! Vi hade med oss regnponchos, men byggde snabbt en ramp! och valde istället att gå in i timmerstugan som finns på stranden. Vi åt lunch därinne och efter ca. en timme så var solen framme igen. Det här är utsikten  från köket! Man ser hela sjön!

Doris har även visat att hon har vallhund i sig; Min moster kom gående genom skogen när vi satt och åt lunch på stranden. Doris sprang ut och mötte henne. Medan hon gick mot oss så vallade Doris henne! Precis som man sett Bordercollies göra: Doris sprang från min mosters ena sida, runt bakom henne och la sig på hennes andra sida. Och sedan sprang hon runt bakom henne och la sig på hennes andra sida, osv osv. När min moster slutligen var framme vid oss så slutade Doris valla! Det var häftigt att se! Tänk att instinkterna sitter så djupt i hundarna!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar