onsdag 29 juni 2011

Kriteriesänkning!

 Här sitter jag i Kangos, vid sjön, med skydd för myggen! Senare när vi fick igång elden så försvann myggen.
 Ruben sitter som vanligt under min rullstol. Där han både har skydd mot regn och sol och så brukar han gräva en grop så att det blir svalt för magen.
 På en kort stund ändrades vädret; först mulet, sedan regn en kort stund och sedan hade vi strålande sol och värme. Fast det är som talesättet säger: Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder! Och har man regnponcho med sig så gör det inget att det kommer lite regn...
 Lycka och Doris står och trängs på vår lilla, lilla brygga. Det är Ass. som badar och båda ville bada med henne! Vilket de också gjorde!
 Så här gott kan man äta fast man är i skogen! Hamburgarna är hemmagjorda, dagen innan vi for till Kangos och sedan har vi tagit med hamburgarna och tillbehör till stranden. Och så gott det var med grillade hamburgare! 
Lycka ligger och vilar en stund. På sig har hon en handduk som skydd mot myggen. Hon trivdes och sov gott under handduken.




Ja, nu är midsommar över för det här året! Vi var ju som sagt i Kangos och det var andra gången för Doris. Förra gången hon var där så var det fortfarande is på sjön, så nu var det dags för premiärdoppet i Isojärvi.
Hon och Lycka sprang före oss (jag, Ruben + Ass.) och när vi kom fram till sjön så var Doris redan i och simmade omkring! Lycka hade bara doppat sig lite och väntade på att få någonting att apportera från vattnet...
Så när hon väl fick hämta tjocka pinnar så var hon nöjd och belåten! Jag hade tänkt ta med en and, men det verkar hopplöst att få tag i någon. Inte heller förra året så kunde Lycka träna vattenapporteringen med fågel, trist!

Ruben höll sig, som vanligt, alldeles intill eller under mig. Fast han har hela skogen att springa fritt i så vägrar han! Fast i ärlighetens namn så är inte Lycka och Doris heller inne i skogen så mycket. De två håller sig också för det mesta på stranden, men går ändå runt och nosar när de inte simmar.
Jag brukar tänka att om JAG vore hund och hade möjlighet så skulle jag gladeligen springa runt i skogen!

Ass. berättade att Doris vid 5 tiden på morgonen ville ut och sedan var hon ute alldeles själv i en timme... Fast när Ass. tittade ut så satt Doris oftast på bron och tittade sig omkring.

I juli åker vi tillbaka till Kangos och ska stanna längre. Förhoppningsvis har vi en and nerpackad! Om inte det, så i alla fall två dummisar!
Tänkte också prova att låta Doris apportera en dummy i vattnet. Vi har provat på land och det har gått bra!

Doris träning fortsätter. Mitt första mål med henne är ju att vi ska klara alla GF tillsammans lagom tills hon har blivit ett år. Jag och Lycka klarade av det så det ska nog gå bra för mig och Doris också!

Sitt och Ligg klarar hon nu med stimuluskontroll, Sitt både från stående och liggande.
Stå tränar vi med frivillighet. I går klarade hon att Stå och att bli stående i några sekunder. Hon stod perfekt, med alla fyra tassar helt stilla! Det enda som rörde sig (och som alltid rör sig) var svansen!
Vi har också fortsatt träningen med att Sitta och Ligga kvar. Vi har tränat med olika störningar, med att Ass. rör sig en bit bort från henne och med omvänt lockande. Det fungerar bra och nu tränar vi med att höja kriterierna sakta, sakta!
Hålla apporten fungerar däremot inte så bra. Hon klarade av det bättre förut, så nu måste jag backa i kriterierna och klicka och belöna när hon bara håller den 1 sekund.
Så är det när man klickertränar och det blir "galet". Det finns fyra saker att fundera på:
1. Timing - Att förstärka exakt
2. Kriterier - krav. Vad ska hunden göra för att få belöningen?
3. Förstärkningsfrekvens - Hur ofta hunden blir förstärkt? Ska belöningen komma oftare?
4. Förstärkningskvalitet -  Vad belönar jag hunden med?

Jag kom fram till att jag hade gått för fort fram med kriterierna. Orsaken till det är att Doris var väldigt duktig när vi började att träna Hålla och jag "körde på". Jag tror att det är väldigt lätt för oss Retrieverägare att göra så eftersom hundarna bär saker hela tiden. Men det är en sak att gå omkring och bära på skor, tidningar m.m. och att sitta framför ägaren och hålla i en apport!

Vi har också varit på agilityplanen och tränat. Fortfarande tränar vi bara en kort stund och än så länge bara hinderinlärning och lite handling. Inga banor ännu och inte så mycket hopp!
Idag fick Doris först träna en stund med koppel eftersom det fanns andra hundar på planen och jag inte är säker på att hon inte skulle ha sprungit dit.
Efter en stund fick hon dock vara lös och det är så mycket lättare att träna med hunden lös! Det blir mera "flyt" och det känns inte som att man "tvingar" hunden att vara med.
Nåja, Doris tränar med glatt viftande svans och är med även om hon skulle kunna gå sin väg!
Belöningen idag var köttbullar och hennes älskade "skunk" som jag köpte i USA.
Lycka gjorde också några hopp, för att få sin tennisboll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar