söndag 14 november 2010

Lite bus är skoj!

Fortfarande är Matte utan kamera, så det blir ännu en blogg utan vare sig bilder eller filmer!
Men, på fredag så kommer Mattes nya kamera, äntligen! Och då ska vi lägga in massor av filmer och bilder.

Pga att det har varit ganska kallt ute så har vi tränat mycket inomhus.
Vi har ju nyligen börjat med att träna Rullemarkering, så igår så fortsatte vi den träningen.
Ruben ville inte vara med den här gången...
I "riktig" Rullemarkering så hänger ju "rullen" runt halsen på hunden. Hunden ska sedan plocka upp rullen i munnen när den har hittat personen den söker. För att sedan springa till ägaren, spotta ut rullen och visa ägaren vart personen befinner sig.
Matte har ännu inte en riktig "rulle" så igår gjorde ass en fejk.
Gummibiten som vi tränat med sattes runt min och Mixas hals med hjälp av ett snöre.
Sedan klickades det och belönades så fort vi böjde hakan ner mot rullen. När vi klarade det så kom klicket när vi tog ett litet tag i rullen med tänderna.
Till sist fick vi klick och belöning först när vi plockade upp rullen och höll den i munnen.
Både jag och Mixa är ju väldigt lättränade så allt detta tog inte alls lång tid, fem tio minuter!
Nästa moment blev att vi skulle springa till ass som hade "gömt" sig, ta rullen i munnen och springa till Matte där vi spottade ut rullen och fick belöningen.
Det gick riktigt bra!

Jag och Mixa har också tränat Lydnadsmoment under helgen.
Först fick Mixa träna på Läggande. Hon lägger sig snabbt, men hon har varit lika snabb på att sätta sig upp när ass har ställt sig bredvid henne, alltså innan hon har fått kommandot Sitt.
Så nu fick hon träna på att ligga när ass tog ett steg ifrån henne, i olika riktningar. Klick och belöning så klart, när hon låg kvar när ass ställde sig bredvid henne igen. När hon sen kunde ligga kvar, då ass ställde sig bredvid henne, så fick ass gå längre  och längre ifrån henne. Sedan ställa sig bredvid henne och när Matte sa (hon agerade tävlingsledare) -"Sätt Hunden", så satte sig Mixan och fick JACKPOT!, alltså MASSOR av belöning!
Så nu kan Mixa detta moment jättebra inomhus, så nu ska träningen försvåras genom att flyttas utomhus.

Mixa fick också träna på Ställande.
Det har hon tränat ganska mycket, i alla fall vad ordet Stå betyder.
Nu ville Matte ha ordentlig stadga i kommandot. Så när Mixa hade fått kommandot Stå så fick ass gå runt Mixa, ett litet steg i taget samt klicka och belöna, framifrån.
Det är första gången som Mixa tränade detta och det gick SÅÅÅ bra! Hon stod så stabilt! Så småningom ska ju momentet bli att hon ska klara Inkallning med Ställande.

Jag har också tränat Läggande, men jag ligger ju kvar tills jag får kommandot Sitt. Jag har ju tränat det såå många gånger i mitt liv!
Sedan fick jag träna växlingar mellan Sitt och Ligg, i Utgångsställning.
Där är det som det har varit förut, mitt Läggande är väl inte det snabbaste...
Det går bättre än förut men det behövs tränas på det. Matte läste idag i en hundtidning hur man kan få upp farten så nu ska vi träna på det sättet!
Jag fick också träna Stå och det är jag superduktig på! Står som en staty, utan att röra en enda tass!
Fast det har alltid varit ett moment som jag varit väldigt duktig på.

Idag, söndag, så har vi också firat Moffa på Fars Dag.
Vi vet exakt vart vi ska gå när vi kommer in på boendet; Först in i köket och sedan rusar vi till Moffas lägenhet!
Idag tänkte nästan Mixa stanna kvar när vi skulle gå!?!?! Fast det är klart, Moffa höll ju på att kela med henne!
Jag gjorde ett litet bus; Jag tog larmtelefonen från en av personalen som var in till Moffa en sväng och la den i en sko! Oj så dom sökte efter den när den ringde! Till slut hittade dom i alla fall den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar