torsdag 11 november 2010

Hund? Nej, härmapa...

Matte har verkligen haft otur; först datorhaveri och nu kamerahaveri! Så det blir en kort blogg utan bilder eller filmer denna gång...

Nu har det ju varit ganska kallt dom senaste dagarna så vi har inte tränat så mycket utomhus, endast sånt som vi kan träna alla tre tillsammans, t.ex. Inkallning och Bredvid.
Matte vill inte träna oss en och en när det är kallt ute eftersom det blir för kallt för dom två som måste sitta och vänta, även fast att dom sitter på filt.

Vi har istället tränat desto mer inomhus.
Vi har tränat några Freestylemoment som vi började på för någon vecka sedan, bl.a. Jump.
Sök, har vi såklart också tränat, idag fick vi söka blodpudding! Då gick sökandet väldigt fort!
Mixa har också fått träna på Grundfärdigheter, som sedan ska sättas ihop till olika LK1-moment. Just nu tränar  hon mycket på att Stå.

Vi har också börjat träna ett nytt moment; Rullmarkering. Jag har tränat det någongång för ett par år sedan, men det är helt nytt för Ruben och Mixa.
Det består av många delmoment så vi har först börjat med att hålla i en liten bit av en "rulle".
Jag och Mixa håller ju lätt som en plätt, men Ruben behöver lite längre tid på sig. Men men, det gör ingenting! Vi tränar alla i våran egen takt!
Efter att vi klarade av att hålla "rullen" så har vi tränat på att plocka upp den från golvet och det har också gått bra för mig och Mixa. Ruben måste fortsätta träna på att hålla.
Sedan har vi gått vidare med att hämta "rullen" och komma med den till matte. Inga problem för mig, men Mixa ville några gånger springa förbi matte med den...
Men, till slut fattade hon att hon skulle lämna den vid matte och där avslutade vi den delen, alltså så att Mixa fick avsluta övningen med att göra rätt!
Vi kom så långt idag att ass. låg på golvet med "rullen" bredvid sig. Vår uppgift var då att springa till ass., ta "rullen" och gå med den till matte. Och det gick riktigt bra för att vara första gången! Förra gången när jag tränade detta för ett par år sedan så kom jag aldrig så långt.
Och Mixa, hon verkar kunna lära sig allt väldigt snabbt, så hon klarade det också fint! Inte på något sätt perfekt, men ändå!
Nästa gång vi tränar Rullmarkering så ska vi fortsätta med att jag och Mixa ska hämta "rullen" hos ass. och föra den till matte.
Ruben ska få fortsätta med att hålla "rullen" och sedan plocka upp den från golvet.

Fast att vi hade tränat både Sök och Rullmarkering idag efter varandra, så var vi INTE nöjda! Vi ville träna mera! Och det gjorde vi!
Det blev lite olika övningar, t.ex. Stänga skåpdörrar.
Och för första gången så stängde Mixa skåpdörren, ORDENTLIGT! Hon smällde till den med båda frambenen så att den for igen med en smäll!!!
Sen såg matte att Mixa tittar väldigt mycket på hur jag gör. T.ex. när jag skulle öppna skåpdörren, genom att dra i snöret så härmade Mixa mig och började också att dra i snöret.
Mixa gjorde sedan likadant när jag höll på att stänga lådan...

Ruben och Mixa leker så gott som varenda dag efter maten. Och det är RUBEN som vill leka och sätter igång Mixa!
Och någon enstaka gång när Mixa inte varit på G så sätter han igång mig!
Inte syns det någonstans att han snart är 11 år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar