fredag 6 augusti 2010

Naturbegåvning!

Sommardagarna lunkar på...
Nu håller Matte på att renovera här hemma, så hon håller på mycket med det, tyvärr!
Men, så klart så har hon även tid för oss, som tur är!
Det har som vanligt blivit lite olika aktiviteter för oss; Agility, Sök, simning m.m.
I Agilityn fick Mixa jättebra betyg; "Otroligt lättlärd" och "En naturbegåvning"! Det var ju väldigt kul för Matte att höra.
Jag har tränat Hopp och Tunnel, de hinder jag tycker är skojiga, alltså!

Vi har också tagit upp träningen med kantarellsök, som vi började förra året.
Eftersom det var ett tag sedan så började jag och Ruben om från början; Vi fick klick och belöning när vi markerade svampen.

Mixa som aldrig har tränat detta (vad Matte vet i alla fall) fick också börja träna.
Först lades svampen på golvet och Mixa som är nyfiken, gick genast dit och nosade och fick klick och belöning. Så här fortsatte träningen några gånger.
Sedan ville Matte att Mixa skulle börja markera svampen och då fick Mixa ingen belöning när hon bara nosade, utan Matte väntade bara tyst. Efter några sekunder så la sig Mixa bredvid svampen och DÅ fick hon klicket och belöningen!
Och Mixa som då är väldigt lättlärd fortsatte med att lägga sig vid svampen, gång på gång. Efter det så lades svampen i ett annat rum och Mixa sprang då dit och markerade svampen genom att lägga sig!

Så nästa steg i träningen blir att vi kommer att börja träna på samma sätt utomhus, då svampen kommer att placeras ute på gräsmattan.
Förhoppningsvis så kan vi alla tre följa med Mommo och leta kantareller till hösten!

Häromdagen så vi var och tränade vattenapportering.
Jag fick träna både enkel och dubbelmarkeringar med mina dummysar. Åååååh vad jag tycker det är skoj!

Mixa brukar ju simma ut och hämta sin kära flytleksak, men den här gången så fick hon simma och hämta MIN STORA dummy och det gick jättebra! Även fast dummyn nästan är lika stor som Mixa!

Ruben vilar efter en lååååååång dag!
Mixa har hämtat den STORA dummyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar