fredag 23 juli 2010

Mixa fixar Linjetag!

I måndags så var vi till bäcken för att jag skulle få simma.
Mixa simmar ju inte i bäcken så hon fick träna Sök (föremål) medan jag simmade. Ass. gömde en leksak både i högt gräs och i skogen och Mixa for som ett skott för att söka! Snacka om en hund som älskar ALLT! Och med vilken energi hon gör allting! Matte tyckte innan Mixa kom att JAG hade energi, men Mixa är nog ett snäpp "värre"!
Efter att jag hade simmat färdigt så fick både jag och Mixa träna Linjetag.
Nu var det längesedan jag tränade det, så ass. lade ut bollen vid sidan av en stig, fast bollen var dold. Jag for iväg direkt när matte sa "Ut!", men efter halva sträckan så började jag söka!?!?! Matte ropade då "Ut!" en gång till och då fortsatte jag rakt fram och hittade bollen!
Sen fick jag göra ett till Linjetag och då gick det bättre.
Sedan var det Mixas tur och matte antog att hon aldrig tränat Linjetag så hon fick det lätt för sig; Bollen lades efter stigen, synlig, på bara några meters avstånd. Mixa fixade det galant! Så nästa gång blir det med lite längre avstånd.

I tisdags så var vi och badade i sjön. Mixa har blivit som jag; Hon börjar dra i kopplet när vi närmar oss! Och nu är hon riktigt modig; hon kastar sig ut i vattnet och simmar ganska långt för att hämta sin leksak. När hon kommer upp ur vattnet så vill hon att man ska kasta i leksaken igen och igen och igen....
När vi hade badat färdigt så tränade vi lite på hemvägen. Först fick vi träna Hopp; vi passerade stora stenar som stod på rad (ca 8 stycken) och vi fick då hoppa upp på varje sten.
Efter det så tränade vi Ligg/Sitt Stanna kvar.

På onsdag så var vi iväg och träffade Brukaren. Och det är som vanligt jätteskoj! Vi promenerade och så var vi iväg till sjön för att ta ett dopp.
Så småningom så kommer ju Mixa också att få ett tjänstetecken, eftersom hon nu också är godkänd Assistanshund!

På onsdag kväll så gick vi iväg till Bruksis för att träna med andra. Maggan och Elisabeth + hundar var där.
Det är väldigt bra för Mixa som är osäker bland andra hundar att få träna bland dom.
Först fick alla hundarna springa fritt och leka och det gick fint! Mixa hoppade upp i mattes famn ibland när hon blev lite osäker, men för det mesta sprang hon runt med dom andra hundarna.
Jag upptäckte att Asko är himla rolig att leka med!
Efter leken så var det dags för träning.
Mixa tränade Agility. Den här gången tränade hon mest på Däcket. I början ville hon gärna ta stöd mot däcket när hon hoppade igenom, men då lyftes däcket ner på marken för att sedan höjas upp igen och då gick det bra!
Sedan tränade hon på Vippen. Det hindret har hon inga problem med och får bollen som belöning när hon "landar"!
Till sist fick hon ta A-hindret några gånger och så några hopphinder.
Och när Mixa tränar så är hon helt koncentrerad och struntar i dom andra hundarna som finns på plan, toppen!
Jag fick också träna hopphinder och när jag väl kommer igång så tycker jag att det är väldigt roligt!
Efter det så tränade vi Platsläggande i grupp, med de andra hundarna.
Eftersom matte inte vet om Mixa har tränat det förut så fick jag och hon ligga bredvid varandra...
Och vi låg så fint där, i några minuter.

Idag, fredag, så har vi varit lite överallt tillsammans med matte. Bl.a. så har vi varit och hälsat på Moffa. Han bor nu för tiden på ett boende.
Han blir så glad när vi kommer och vi blir också glada av att träffa honom!
Även personalen på boendet tjoar och tjimmar och klappar om oss när vi kommer!
Vi är ju ganska "hemma" på boendet eftersom vi har varit där och besökt andra boenden där innan Moffa flyttade dit!

På kvällen tränade vi en kort stund.
Först Sök och sedan tränade vi något nytt; Bakdelskontroll, med hjälp av en plastlåda. Det är meningen att vi ska stå med framtassarna på lådan och sedan rotera runt lådan med bakbenen.
Nu var det ju första gången vi gjorde det, men vi ska träna vidare på detta!

Ruben har satt upp tassen på lådan...

... och Mixa har båda tassar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar