söndag 6 juni 2010

Tittut! Under kjolen!

Välkomna in till min nya blogg!

Som vanligt har det hänt massor sen senaste bloggen, så jag sammanfattar lite grann här.
Mixa har nu varit hos oss i ca sex veckor och det går jättebra!
Jag njuter för fullt av att ha en kompis som har samma fart som jag utomhus och som hänger med mig ÖVERALLT.
Matte har också börjat känna Mixa ordentligt. Det är ju Mattes tredje omplaceringshund och det tar ju alltid ett tag innan man lär känna varandra.
Mixa får träna mycket lösträning och att komma på inkallning och det går mycket bra!
Någongång har det väl hänt att Mixa inte har kommit direkt på inkallning men som sagt, det har hänt typ två gånger på alla dessa veckor.
Överhuvudtaget så tycker Matte att Mixa är en "lätt" omplaceringshund, eftersom hon inte har några problembeteenden.
Paula hade ju många problembeteenden, tex jaga cyklar etc.
Fast det är ju klart; Paula kom ju från gatan i Spanien och Mixa kommer från ett bra hem.
Mixa har också blivit väldigt fäst vid Matte, hon hänger med henne överallt, tom i duschen!
Och när Matte hänger i liften, för att tex byta rullstol, så ska Mixa hänga med...
Paula var exakt likadan, så det kanske har något med att båda var/är omplaceringshundar?
Mixa åker lift tillsammans med Matte! Och just här har vi varit ute hela dagen och Mixa är vääääldigt trött...

Nu när snön äntligen är borta så är vi ute mycket mer och tränar. Matte har ju längtat hela vintern på att vi ska kunna gå ut och träna spår, sök mm och det har vi gjort.
Förra veckan var vi i skogen för att träna personspår.
Mixa fick börja och fick därmed inviga sin nya spårsele.
Matte vet inte om Mixa har spårat förut, men det gick jättebra!
Nu första gången var inte spåret så långt, men nästa gång ska det få bli längre.
Sedan var det min tur och direkt när jag såg selen så började jag skaka av förväntan!
Och jag gick spåret bra som vanligt. Jag går ganska fort, men ändå inte slarvigt.
Vi har också varit i skogen och tränat Uppletande och det är något som både jag och Mixa ääälskar!
Under tiden som jag och Mixa tränar i skogen så ligger Ruben i Mattes famn i godan ro och tittar på...
Så här trött är man efter en träningsdag i skogen...

Nu har ju sjön tinat upp, så nu har vi också varit där så att jag har fått simma, underbart!
Matte hade inte tagit med några dummysar den här gången, utan bara en ny flytleksak som jag fick simma och hämta.
Mixa ville inte simma utan plaskade bara vid strandkanten.
Mixa plaskar vid strandkanten, medan jag är ute och simmar!
Jag har hämtat min flytleksak!

Igår, lördag så var vi ned till plan och tränade agility.
Mixa fick träna: Däcket, A:et, Hopphinder, Bommen och Vippen. Hon har inga som helst problem med något av hindrena utan springer problemfritt över alla!
Jag tränade enbart hopphinder och det gick jättebra! Jag hoppade till och med innan vi ens startade, så jag är inte alls rädd för hopphindrena längre. Skööönt, tyker Matte!
De andra hindrena däremot, gillar jag inte. Fast Matte har tänkt att jag får träna in enbart Hoppklass och då slipper man alla klätterhinder. I Hoppklass ingår Hopphinder, Däcket, Slalom och Tunnlar.
Det är bara Däcket som jag inte fått testa ännu, men det ska jag få göra under sommaren. Om jag klarar det så kan jag ju faktiskt i framtiden tävla i Hoppklass och det skulle Matte tycka vara så roligt!
Mixa får ju träna in Agilityklass, där alla hinder ingår.
Efter agilityträningen så träffade vi Moster och Atlas och jag och Atlas busade. Mixa försökte också hänga med där, men hon är ganska liten i sammanhanget och gick därifrån...

Mixa och Atlas "pysslar".
Oj, vad det blåser...

Igår besökte vi också boendet och träffade min brukare. Det var första gången som hon fick träffa Mixa. Vi har inte varit där på ett par veckor så både jag och Ruben blev överlyckliga när vi kom dit!
Vi promenerade till bäcken så att jag fick simma - Härligt!

Lite bus har jag också hunnit med; När vi en dag var på väg för att handla så träffade vi ett ungt par som ville hälsa på mig och det fick de.
Men, när de sedan hade hälsat klart och flickan vände sig bort så passade jag på att kika under hennes kjol!
Tur att kjolägaren bara skrattade! I och för sig hon tjoade till först eftersom hon blev något överraskad över att helt plötsligt känna något under kjolen...

I kväll så har Matte agilitykurs med de vuxna. Det är deras sista kursdag och de ska få tävla.
Oj, vad de här sex veckorna har gått fort!
Ungdomarna som har kurs på onsdagar har bara två gånger kvar på sin kurs. Matte tycker det är jättetrist att kurserna tar slut eftersom hon tycker det är så roligt att hålla kurs i agility!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar