lördag 1 september 2012

Härlig promenad.

Avlämningarna har vi ju inte riktigt fått till. Har läst i flera klickerbloggar att folk tränar avlämningarna genom att först träna handtarget. Hunden ska alltså sätta nosen mot handflatan. Vi har börjat träna så, utan något föremål ännu. Hundarna sätter nosen mot handflatan och nu tränar vi så ett tag och så småningom ska de ha ett föremål i munnen och föra det mot handflatan. 
Få se hur det fungerar, spännande!

Idag har vi promenerat rund Sandstensberget, härligt en sån fin dag! Efter promenaden så gick vi på stan där det i helgen är marknad. Bra miljöträning; Mycket människor och många andra hundar!


Nästan direkt när vi kom till Sandstensberget så kom en man med två hundar. Jag kallade in mina för att koppla dem och de kom direkt. När de andra hundarna hade passerat så släppte jag lös mina igen. Känns tryggt att veta att hundarna kommer när jag ropar.
Vi mötte också en joggare, men mina hundar brydde sig inte om honom.


Agnes går oftast bakom eller, som här, bredvid mig. Då och då gör hon en avstickare, men brukar inte vara borta så länge innan hon kommer springandes tillbaka!


Agnes och Juni har hittat en vattenpöl och eftersom de är Retrievers så skulle de såklart dit!


Billy strosar runt. 


Juni har varit nere i buskaget och är på väg till mig. Och alltid när hundarna kommer till mig spontant så belönar jag dem. Ibland med en godisbit och ibland med klappar och beröm.


Billy och Juni klättrar på stenar. 


Här ännu en till som är på väg till mig, utan inkallning. En korvbit som belöning!


Billy och Juni brottas. De växlar mellan att leka och att springa omkring i skogen.


En kort paus. Billy har fått syn på något.


Billy har lagt sig i lekställning. Han brukar huka sig, men det är första gången som han lägger sig ner. Han är beredd att "attackera" Juni. Ett par sekunder senare är de i full gång med att jaga varandra!


Agnes har varit ifrån mig en stund och kommer tillbaka i full fart. 



Agnes är också och klättrar bland stenar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar