söndag 30 september 2012

Äntligen tillbaka!

Nu är vi tillbaka! Orsaken till att vi har varit borta är att Juni har haft inflammation i knäet. Hon har gått på Rimadyl och fått vila i tre veckor. Vi har inte tränat så mycket, mest inomhus, Veterinären tror att Juni har trampat snett när hon har sprungit i skogen. Först när Juni blev halt så blev jag jätteorolig och tänkte att hon hade blivit lika skadad som Lycka. Veterinären röntgade höft, knä och tass, men det såg bra ut. Junis knä var bara lite svullen. 
Nu är hon helt bra i knäet och haltar inte överhuvudtaget, skönt! 

Första  och andra veckan var det bara korta koppelpromenader och korta träningspass. Hundarna (Juni i koppel) fick träna Sök, genom att ass kastade små godisbitar i gräset. 
Juni fick också träna Sitt, Ligg/ Stanna kvar, Hålla fast, Luktdiskriminering och Närsök. Allt i koppel så att hon inte skulle kunna rusa!

Tredje veckan så började vi med att ta lite längre koppelpromenader och hundarna fick även nu träna samma saker som första veckan utomhus. 
Juni fick träna utan koppel, men så fort det började gå för hett till så stoppade vi henne. 
Nu de senaste dagarna så har Juni fått vara lös mer, men ändå bara en liten stund mot för vad hon är van vid. 

Man märker på alla tre hundarna att det har varit mycket mindre utevistelse än vanligt! De är fulla av överskottsenergi! 
De är ju vana att vara ute i flera timmar varje dag och då också få träna. 
Jag tror att det har varit värst för Billy eftersom han ju är vinthund och behöver få springa ordentligt varje dag. Jag har inte kunnat haft honom lös så mycket eftersom han då har försökt få igång Juni och hon har ju velat springa med honom. 

Nu ska vi utöka utevistelserna och uteträningen lite i taget de närmaste dagarna. 


Inomhus har vi tränat lite av varje, bl a Stadga ( bilden). Alla tre sitter och väntar på att ass ska kasta iväg apporten (tygföremål). Ingen av dem reser sig, utan sitter lugnt kvar. Klick + belöning. Sedan säger jag: " Apport!" till Juni,  hon hämtar apporten och avlämnar den i ass hand.

De har tränat på att runda hinken och idag gick Juni runt hela vägen på en gång. Vi har börjat träna med att hon har gått runt den steg för steg. Nu ska jag börja lägga till signalen:" Runt!", medan hon rundar hinken.
Vid ett tillfälle när vi tränade Stadga så hämtade hon apporten på min signal och rundade sedan hinken med den i munnen.....
Vi har också tränat på att hundarna ska vänta på: "Varsågod". Ass har lagt varsin godbit på golvet framför hundarna och de har fått vänta på min signal innan de har fått ta godbiten. I början var det svårt för dem, men nu går det riktigt bra!

Sedan har vi även tränat: Hålla fast, musmattan, handtarget m m.
Med hjälp av handtarget så har vi tränat Stå.


Hundarna har fått börja på att träna Städa bort sina leksaker. Paula kunde det och det var väldigt praktiskt att jag bara kunde peka på en leksak och säga: " Städa" och Paula tog då leksaken och la den i lådan.
Juni har fått träna det här mest av hundarna eftersom det är något hon så småningom ska hjälpa mig med som Servicehund.
Hon har börjat förstå, men hon gör exakt som Paula brukade göra ibland: Städa bort sig själv!
Så det är lite svårt för henne att lägga leksaken i lådan när hon själv står i den.......

För någon vecka sedan när vi var i vardagsrummet och tränade så kom posten. Juni springer iväg, hämtar posten och avlämnar den i ass hand! Vi har inte tränat på detta någon gång! Jag tror att Juni har sett att Billy brukar göra så. Fast Billy avlämnar inte posten utan lägger den någonstans på golvet.

Juni har också fått börja träna på att avlämna saker i min famn. Vi har gjort det några gånger och hon börjar lära sig. När hon kan detta så ska hon få börja träna på att hämta posten och avlämna den i min famn.
Så småningom så ska hon ju lyfta upp saker som jag tappar, i min famn.


Agnes har varit totalvild den senaste tiden! Hon beter sig som en unghund! Fast det är bara kul!


Idag tog vi en kort promenad och hundarna fick vara lösa. Juni hittade en älgklöv och bar stolt den nästan ända hem.
Billy blev väldigt nyfiken och ville också ha den......


....och försökte verkligen att ta den ifrån Juni! 





Agnes sitter och väntar på att Billy och Juni ska busa färdigt så att vi kan gå vidare. 


Det var snöblandat regn när vi var ute och Billy brukar bli kall när han blir blöt, så han fick ha på sig sitt täcke och då var han nöjd!

2 kommentarer: