måndag 30 april 2012

Backa.




Backaträning. Agnes har börjat med att backa bredvid ass några gånger med början för några dagar sedan. Idag fick Agnes börja att backa bredvid mig. Ass ger belöningen eftersom jag inte kan styra rullstolen och hålla i belöningen. Vid andra moment kan jag belöna själv, men inte just vid Backa.

Juni tränade också Backa och vi använde fingertarget. Hon fick till ett par steg bakåt.
Efter det tränade hon att stänga skåpdörr och hon hoppade upp och smällde igen dörren! Jag har börjat att säga: "Stäng dörren", när hon hoppar eller trycker med nosen mot dörren.
Juni har börjat att komma med saker till mig. Ibland trycker hon dem mot rullstolen och ibland släpper hon dem bredvid mig. Såklart så belönar jag henne! Igår fick jag först en leksak och sedan ett tuggben...

Billy fick också träna att stänga dörren med hjälp av post-it lapp. Han däremot är lite mer försiktig...
Sedan tränade han Gå vid sidan och det gick riktigt bra! Han fick till några snygga svängar också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar