söndag 15 januari 2012

Dramatik!

Ojoj, vilken vecka det har varit!
Gick till veterinären med Doris häromdagen för att få medicin till henne för att hon, som jag trodde, var skendräktig och hade det jobbigt.
Direkt när jag kom till vetten så sa hon: "Doris ser ut att vara dräktig!"
Eftersom jag inte har hundarna utom synhåll och inte har sett att Doris har parat sig så blir jag väldigt förvånad.
Doris blir röntgad och vetten säger att Doris har MINST 6!!! valpar i magen!! Och ja då, när jag tittar på röntgenbilderna så ser man 6 huvuden klart och tydligt...
Jag har nu tre val:

1. Låta Doris föda valparna utan att jag då säkert vet hur många valpar det blir.
2. Att låta Doris föda valparna och få behålla en och vetten kommer hem och avlivar de andra.
3. Vetten plockar ut hela livmodern och därmed också valparna som sedan får somna in.

Alternativ 1 är praktiskt omöjligt för mig, Jag har ju redan tre hundar och att då få en massa valpar går bara inte. Sedan ska man också sälja valparna och det är inte lätt. Jag skulle fästa mig i allihop och skulle vara fruktansvärt noggrann med till vem jag sålde dem. Helst klickertränare! Och om jag sedan inte fick alla sålda så skulle jag ju inte kunna behålla dem utan skulle vara tvungen att avliva dem. Det skulle vara hemskt att avliva friska, pigga valpar! Det skulle bara inte gå!

Alternativ 2 skulle innebära att jag ändå skulle stå där med en valp som jag skulle vara tvungen att sälja. Att behålla den skulle inte vara ett alternativ eftersom tre hundar är absolut så många jag kan tänka mig. Fyra hundar är för många! 

Så sista alternativet var det jag beslutade mig för. Doris sövdes och livmoder och valpar plockades ut. Och då såg vetten att det var 6 valpar. 
Avlivningsvätska sprutades in i fosterhinnan och valparna somnade lugnt och stilla in... 
Och Doris är därmed kastrerad. 
Nu mår Doris bra, hon är lite trött och äter ett par mediciner i 10 dagar. 

Jag har pratat mycket med vetten för att förstå hur detta gick till, att Doris kunde bli dräktig. Jag har alltid trott att hanen fastnar i tiken vid parning och det skulle jag absolut inte kunna missa!
Vetten förklarade att Doris troligtvis har "tysta löp" och att jag därmed inte har vetat att hon har löpt. 
Hon sa också att parningen kan gå väldigt fort! Ibland fastnar inte hanen.
Så jag har mina aningar vem som är hanen och isåfall har Doris och han parat sig inomhus! Och fort måste det ha gått! 

En väldigt dramatisk händelse! Men, huvudsaken är att Doris mår bra. Och vetten förklarade att Doris inte kommer att ha påverkats utan kommer att bli sig själv såsmåningom.

Så till lite roligare händelser.
Agnes och Billy har fått träna (Doris vilar mycket nu).
Båda tränar att komma upp vid vänstra sidan. Det tränas med frivillighet, alltså jag klickar så fort de själva ställer sig på vänster sida.
Plattformen har också kommit fram.
Billy fattade direkt att han skulle upp på den. Både med framtassarna, bakbenen och även hela han!
Agnes var lite mer försiktig, men klev några gånger upp på den med framtassarna.

Båda har också fått träna att gå vid sidan och det helt utan hjälper. Båda gick en liten bit. 
Nu har båda två förstått att det är aktivitet som ger klick och belöning! 

Häromdagen så fick Agnes bära klövjeväska när vi hade handlat. Jag vet inte om hon har gjort det förut, men hon gick jättefint! 




Det är mycket spring i min lilla Billy!


Här står Billy på plattformen. Han har inte tränat det förut, men ställde sig snabbt på den. Bra början till att träna bl.a. Utgångsställning!

Fröken Agnes i sin fina röda sele.


1 kommentar:

  1. Du är en förebild då det gäller att även våga ta jobbiga beslut: du tar ansvar för "dina" handlingar och ser till hundens bästa.
    När skall vi testa Doris för blivande Servicehund;-)

    SvaraRadera