söndag 24 april 2011

Vattendebut!

Eftersom det har varit så underbart väder så var vi häromdagen nere vid bäcken igen, för att se om isen var borta och det var den.
Lycka for i och Doris med henne! Och sedan simmade Lycka och simmade och simmade....
Doris simmade ett par gånger, men var ändå lite fundersam över vattnet.
Fast idag, söndag, när vi var tillbaka vid bäcken, så var Doris väldigt intresserad och var i och simmade flera gånger. Hon simmar riktigt fint, utan att plaska, som en del hundar gör i början. Nu är ju också vattnet väldigt kallt, så det blir nog bättre i sommar när både bäcken och sjöarna är varmare.
Jag tror nog att Doris kommer att gilla att bada lika mycket som Lycka och det ska bli spännande när jag ska prova att träna vattenapportering med henne.

Doris har också träffat på sin första hare; hon var intresserad, men tittade bara när den sprang iväg och gick sedan för att se vad Lycka sysslade med!
Skönt att hon inte började att jaga den. Fast det kan ju bero på att hon är så ung ännu och inte så modig. Fast Lapphunden jagar med synen och brukar jaga t.ex hare en bit för att sedan vända tillbaka till ägaren.

Om man läser rasbeskrivningen på Lapphund så är de väldigt påhittiga och smarta och det är Doris verkligen!
En dag när jag hade ätit middag och skjutit tallriken ifrån mig på bordet så satt Doris nedanför och var väldigt intresserad av tallriken. På ett par sekunder hade klivit upp på bordet via köksstolen!
En annan gång vid ett liknande tillfälle så drog hon tallriken närmare sig genom att dra i köksduken där tallriken stod.
Ja, vid sådana situationer så kan man bara skratta åt påhittigheten!

Lite träning har det också blivit, med betoning på LITE! Jag åker till Florida imorgon så jag har som ni kan förstå haft massa annat att tänka på...
Doris fortsätter träningen med GF.
Igår tränade hon att Hålla och det gick så bra; Hon sträckte sig efter träapporten och höll flera sekunder.
Doggie-zen tränade hon också igår och det var första gången. Hon hade frivilligt Läggande och Sättande.
Vi håller på att generaliserar Ligg och Sitt. Båda funkar bra; hon sitter och ligger utomhus, trots massor av störning. Idag, t.ex så satt hon trots att två främmande hundar passerade i närheten av oss.

Lycka har tränat bl.a Utgångsställning och hela apporteringskedjan. Vi har tränat inomhus, på kvällen, efter att ha varit ute hela dagen och efter ha ätit middag och vilat en stund.
Utomhus har vi tränat lite Sök, genom att kasta ut godis i gräset. Doris har gjort det någongång förut och nu vet hon vad det går ut på.
Nu när snön så gott som är borta så kommer det ju att bli mycket mer träning utomhus. Det ska bli så kul att börja träna mer! Det är så mycket man kan göra utomhus; Sök, Spår, Agility etc.
Jag ser jättemycket framemot att börja träna Doris i Agility och att Lycka ska börja med sin vattenapportering, och andra jaktmoment, igen!

Idag så har hundarna åkt i väg till min mamma i Kangos och de ska få vara där de två veckor som jag är på semester. Usch, vilken seperationsångest jag hade när de for iväg! Ändå vet jag ju att de kommer att ha det så roligt i Kangos.

Lill-Snuttan!


Spaning på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar