fredag 10 december 2010

Klickerträning, we like!

Nu i juletider så har det varit en del aktiviteter för matte som vi tyvärr inte har kunnat följa med på, t.ex. julbord, julfika etc.
Så vi har fått vara ensamma mer än vad vi brukar, men så är det...
Någon desto mer träning har vi inte hunnit med. Bara lite "småövningar"; Söka godis, Freestylemoment m.m.
Något som vi däremot aldrig hoppar över är våra dagliga långpromenader, även fast att det har varit kallt så är vi ute 2-3 timmar, varenda eviga dag + våra vanliga rastningar.

Nu har Mixa också fått en poncho och jag ska också få en! Väldigt enkelt att sätta dom på oss när vi sitter och väntar på matte!

Häromdagen så åkte vi för att handla. Vi tog taxi eftersom matte blev lite lat...
På hemvägen så skulle jag få bära klövjeväskan. Först fick jag springa lös en stund för att få rasta av mig och "sträcka på benen".
När vi närmade oss vägen där jag skulle få bära så höll Ass. upp väskan så att jag skulle få se att jag skulle bära, så som vi brukar göra.
Men, jag var inte riktigt redo, jag ville hoppa i snön en stund till.
Så matte och ass. gick vidare en bit till och försökte igen med att jag skulle komma och bära väskan, men å nej, jag ville leka liiite till och dök ut i snödrivan!
Då stannade matte och väntade tills jag hade lekt färdigt och efter ett par minuter så kom jag, satte mig bredvid matte och höll upp huvudet så att ass. skulle kunna sätta på mig väskan.
Och sen gick jag där, stolt! Och fick också höra av matte hur duktig jag var!
Matte tycker att denna episod visar på att jag verkligen VILLE bära. Det var inget tvång eller bestämda ord, t.ex. "Kom HIT, Lycka!" .
Och det tycker matte kännetecknar klickerträning = Inga krav, utan MOTIVATION!
På det sättet så får man ett himla fint förhållande, hund och ägare emellan!
Mixa borstar själv sina tänder..

Mixa tränar på att stänga dörren, med hjälp av post-it lapp.

Jag tuggar ben, till tonerna av klassisk musik...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar