lördag 4 december 2010

Hundcafé är trevligt!

Det har fortfarande varit ganska kallt ute, så den mesta träningen har skett inomhus.
Nu har Matte börjat tycka, igen, att Lydnadsmomenten är roliga att träna! Ibland tycker Matte att Lydnad blir lite långtråkigt att träna, men då gör vi bara en paus med det och tränar annat.

Så Mixa har fått börja att träna Backa. (Hon ska ju lära sig alla GF). Nu i början får hon träna med hjälp av stöd, för att backa rakt. Häromdagen så backade hon mellan Matte och ett skåp. Så småningom så blir hjälpen mindre och mindre, tex en planka, för att sedan tas bort helt!
Mixa har också tränat Positionsväxlingar, mellan Sitt, Ligg och Stå och det är hon riktigt duktig på!
Sen har hon fortsatt träningen med Läggande under gång och Ställande under gång.

Jag har också tränat Lydnadsmoment, både Ställande under gång och Positionsväxlingar.
Backa har jag också tränat, men jag kör ju helt utan "hjälp".
Sedan har jag återigen börjat träna på att öpnna kylskåpsdörren...
Matte såg på Canis-tv hur en hund gjorde där och så fick jag också pröva på det sättet!
Träningssättet är det samma, men "tåten" som jag drar i är fast INNE i kylskåpet och hänger sedan utanför. Detta gör att det är mycket lättare för mig och det gick också mycket bättre! Jag fick upp dörren riktigt långt på några försök!
Mixa blev också väldigt intresserad av vad jag höll på med och hon drog också upp kylskåpsdörren en bit.
Sedan fick hon också träna på det en stund.
Det är praktiskt att vi lär oss av varandra, tycker Matte!

Så här hänger "tåten" nuförtiden!

Ruben har också tränat tillsammans med oss! Han har varit riktigt på G på sista tiden! Häromdagen sprang han utomhus nästan hela tiden...
Han har till och med bett om att få träna trots att både jag och Mixa har varit för trötta för att orka!

Igår, fredag, så fick vi träna på att städa undan leksakerna. Jag och Ruben som varit med förr, visste ju exakt vad vi skulle göra. Mixa däremot, hon låg och tittade på oss en stund, innan hon också började lyfta i leksakerna. Matte tror nog att hon snabbt kommer lära sig lägga dem där de ska vara!

Idag, lördag, så har vi varit på hundcafé i SSRK;s lokaler. Det var en massa hundar där, både sådana som vi träffat förut och sådana som vi aldrig träffat.
Vi tre fick vara lösa och det gick hur bra som helst! Efter en stund ville LillRuben ligga i Mattes famn och där låg han sedan och spanade.
Jag gick ju så klart runt, runt, runt och hälsade på alla människor och Mixa såg en liten människobebis som hon blev väldigt intresserad av!
Det var även loppis där och Matte fyndade en del grejjer, bla hundböcker och en ny spårlina.
En annan av Mattes ass hade med sig sin hund (treårig hanhund) till oss idag och det funkade jättebra! Han var även med oss på cafeét så det blev ganska trångt i taxin!

Och så var det bra för Mixa att träffa en trevlig, snäll hund!

Jag ligger och smälter dagens intryck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar